Het is een van de grotere frustraties die we kunnen hebben, wanneer we iets kopen en het product niet is wat we ervan verwacht hadden of wat de producent beloofde. Dit gebeurt ons allemaal weleens en het kan zowel gebeuren bij grote aankopen als bij kleine aankopen. Wanneer het gebeurt komen we vaak in een proces terecht waar we een vervanging proberen te krijgen of ons geld terug willen. Dit kan veel tijd en energie kosten. Soms weigert het bedrijf zelfs geld terug te geven en vaak accepteren we dit uiteindelijk maar, om van het gedoe af te zijn. Om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen, bespreken we in dit artikel een aantal slimme tips voor betere aankopen.
Huur het product eerst
Soms is het heel moeilijk in te schatten hoe goed een product werkt voordat je het koopt. Je kunt natuurlijk reviews en specificaties lezen, maar zelf uitproberen is toch vaak het fijnst. Zeker bij grotere aankopen is het heel fijn om eerst een aantal opties uit te proberen, en dit is ook mogelijk. Je kunt een product vaak eerst huren. Denk bijvoorbeeld aan camera apparatuur een video wilt maken of wilt gaan fotograferen. Het is dan een prima optie om via Budgetcam eerst een aantal opties te huren en uit te proberen. Maar je kunt dit verassend genoeg bij vele andere producten ook doen. Denk bijvoorbeeld aan een wasdroger huren of een vaatwasser huren. Op deze manier kun je een potentiële huishoudelijke aankoop eerst uitproberen.
Stuur producten terug
Vaak is er bij aankopen wel een optie om het product terug te sturen en geld terug te krijgen, maar maken mensen er gewoonweg geen gebruik van. Dit gebeurt bijvoorbeeld veel bij mensen die online kleding kopen. Als de kleding niet geheel naar wens is laten mensen het vaak na om de kleding terug te sturen. Toch is het goed om aan te leren dit gewoon te doen. Het scheelt een hoop geld en er is absoluut niets tegen.
Sta in je recht
Als een bedrijf bij een grote aankoop echt moeilijk doet over geld teruggeven. Dan kun je er goed aan doen om juridische hulp in te schakelen. Zorg er daarom voor dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Op deze manier hoef je niet veel geld te betalen aan een advocaat. Consumentenrecht is goed beschermd en een bedrijf zal vaak schrikken als er een brief van je advocaat op de mat ligt. Je hoopt natuurlijk dat het niet zover zal komen maar het is toch fijn om te weten dat je je eigen rechten kunt beschermen.