Home Gezondheid Drie manieren om te ontstressen tijdens COVID-19

Drie manieren om te ontstressen tijdens COVID-19

0
11

Begin vorig jaar waren we nog sceptisch over dat virus dat in Wuhan rondging. Het virus werd lachend weggewuifd, dat zou toch  niet naar Nederland komen.

Inmiddels weten we dat we er niet veel verder naast hadden kunnen zitten. Al een jaar lang leven we ons leven volgens ‘het nieuwe normaal’. De COVID-19 pandemie is voor veel mensen een aanslag op hun mentale gezondheid. Deze tijd kenmerkt zich door een overdosis aan informatie, die vaak negatief en uitzichtloos lijkt te zijn. Daarnaast zijn er tal van richtlijnen en gezondheidsmaatregelen die geen eenduidig karakter hebben.

Door al deze extra zorgen kan je hersenpan behoorlijk overprikkeld worden. Dit kan leiden tot stress, angst en depressies. Om ons zelf door deze moeilijke tijd heen te slepen is het belangrijk ons zelf strategieën aan te leren om hier mee om te gaan. In deze blog, vijf manieren om te ontspannen en je mentale gezondheid op te laden.

1. Blijf in beweging

Het is geen geheim dat regelmatig bewegen goed is voor je lichaam. Maar het is ook de beste manier om te ontstressen en jezelf geestelijk een boost te geven. Door te bewegen maken we endorfine aan. Dit hormoon vermindert pijn prikkels en geeft ons een euforisch gevoel. Daarnaast heeft bewegen een meditatieve werking. Het kan goed helpen je hoofd ergens anders op te zetten. Ook helpt beweging met het verminderen van stress hormonen zoals cortisol.

2. Neem afstand van het nieuws

In tijden van crisis is het erg verleidelijk constant bovenop het nieuws te zitten. Maar een overdosis aan negatief nieuws komt onze stress levels niet ten goede. Onthoud ook dat niet alles wat er over COVID-19 wordt gezegd per se waar is. Door je newsfeed heen scrollen kan je erg alleen doen voelen, maar onthoud dat je niet alleen bent. Veel mensen nemen daarom een pauze van sociale media om hun mentale gesteldheid te verbeteren.

Naast een pauze van sociale media kan ook een pauze uit je werkritme helpen. Gelukkig is het nog steeds mogelijk binnen de grenzen op vakantie te gaan. Het kan geen kwaad om even een weekendje er tussen uit te gaan, en je te laten vertroetelen in hotels op de veluwe, de Waddeneilanden of een ander plaatsje in de prachtige Nederlandse landschappen.

3. Mindfulness

Mindfullness is een manier om stress te verminderen. Deze techniek dwingt je een moment op jezelf te richten, en je huidige staat van zijn, zonder veroordeling, haast of prikkels. Zie het als een oefening om echt een moment voor jezelf te nemen. Studies tonen aan dat het de amygdala kan kalmeren. Een volledige staat van mindfullness kan een levensdoel an sich zijn, maar wekelijks een paar minuten voor jezelf nemen heeft al een positieve bijdrage.

Het belangrijkste om te onthouden: je staat er niet alleen voor. Blijf praten met geliefden, ook al is het op afstand. Je zal merken dat het je goed doet.

GEEN REACTIES