Je debiteurenadministratie puik voor elkaar

debiteurenadministratie

Als ondernemer zul je herkennen dat het best een worsteling is om je uitstaande facturen tijdig binnen te krijgen. Het is helaas zo dat niet alle bedrijven tijdig kunnen of willen betalen. Voor de meeste ondernemers is het ook niet de favoriete bezigheid, maar je debiteurenbeheer vraag wel om voldoende aandacht. Daarmee beperk je een belangrijk risico. Zeker voor kleine ondernemers kan het debiteurenrisico namelijk fors zijn doordat er een afhankelijkheid is van één of enkele klanten. Dus het verzorgen van een goede debiteurenadministratie is essentieel om dit risico zo goed mogelijk af te dekken. Maar hoe organiseer je dat precies? In dit blog vertellen we daar meer over.

Hoe organiseer ik een strakke debiteurenadministratie?

Uiteraard is het eerst belangrijk dat je weet wie het precies gaat doen, dan bijhouden van die debiteurenadministratie. Als ZZPer ben je dat uiteraard zelf, maar als je personeel in dienst hebt dan kan je dat eventueel beleggen bij een medewerker. Bij een goede administratie hoort tegenwoordig ook goede software. De hedendaagse software maakt het leven op het gebied van debiteurenbeheer een stuk makkelijker. Met een aantal drukken op de knop rolt je factuur eruit en deze staat vervolgens ook overzichtelijk in het systeem. Daarnaast is er vaak een koppeling te maken met je internetbankieren. Komt er een bedrag binnen van één van je openstaande facturen dan weet je dat dus gelijk. Wordt er een betalingstermijn overschreden dan weet je dat dus ook realtime. Daardoor kun je er ook snel actie op ondernemen en dat is een absoluut belangrijk punt in je debiteurenbeheer. Een logische termijn is om binnen 5 dagen na het overschrijden je herinneringsfactuur te versturen. In een goed systeem is vaak al een goede opzet voor een herinneringsfactuur aanwezig. Mocht dit niet helpen dan kan het effectief zijn om telefonisch in contact te treden met je debiteur. Doordat je beter weet wat de oorzaak is kan je goede nieuwe afspraken maken.

Andere zaken om je debiteurenrisico af te dekken

Hierboven hebben we beschreven hoe je binnen je onderneming je debiteurenadministratie goed inricht. Naast dit zijn er ook andere zaken om je debiteurenrisico goed af te dekken. Eén van die zaken is een kredietverzekering. Daarmee heb je allereerst de mogelijkheid om een kredietwaardigheidscheck te laten doen van een prospect en zo te toetsen of deze partij in staat is tijdig facturen te betalen. Je hebt met een kredietverzekering ook de mogelijkheid om een overdracht te doen aan een incassobureau en mocht dit niks opleveren is de vordering verzekerd of een deel daarvan.

Geef een reactie